Tekst na stronę www (od 99 zł netto)

Top 5 trendów w branży tłumaczeniowej w 2022

Spis treści

 
NOWE KIERUNKI ROZWOJU BRANŻY TŁUMACZENIOWEJ

Pandemia odcisnęła swoje piętno na branży tłumaczeniowej i przyspieszyła zmiany, jakie obserwujemy już od kilku lat. Pojawiły się trendy, które powoli ale skutecznie rewolucjonizują branżę. Nieodzownym elementem procesu tłumaczenia staje się wsparcie sztucznej inteligencji, co jest wynikiem stale rosnącego zapotrzebowania na obcojęzyczne treści z jednej strony i mocno ograniczonych mocy przerobowych przeciętnego tłumacza nie korzystającego z ze wsparcia technologii z drugiej. Jak podaje raport „Can’t read, won’t buy” dla więcej niż połowy kupujących online (65% ankietowanych) content w ojczystym języku jest ważniejszy niż cena, zatem inwestycja w tłumaczenia, a jeszcze lepiej w lokalizację treści (https://splendidcontent.pl/tlumaczenia/) lub transkreację w dużym stopniu będą odpowiadały za sukces firmy lub danego przedsięwzięcia biznesowego na nowych rynkach.

Rewolucja rozumiana jako odejście od tłumaczeń wykonywanych przez człowieka („human translations”) i zwrot ku tłumaczeniom zapewnianym przez sztuczną inteligencję (AI translations) jest zatem odpowiedzią na rosnący popyt na obcojęzyczne treści, a narzędzia, jakimi dysponują dzisiaj tłumacze są zaawansowane jak nigdy dotąd.

Co prawda nadal trudno sobie wyobrazić tłumaczenie literatury oparte na algorytmach i danych, jednak rozwiązania, jakie oferują firmy działające w obszarze nowoczesnych technologii tłumaczeniowych i sztucznej inteligencji  są coraz bardziej doskonałe, i jeśli już dziś dysponują narzędziami, które potrafią niemal bezbłędnie przetłumaczyć frazę w czasie rzeczywistym oraz wychwycić nastrój z ruchu gałek ocznych – to czy niedługo nie pojawią się takie, które potrafią właściwie zinterpretować zamiar, nastrój czy zabieg artystyczny autora danego dzieła literackiego?

 
Biura tłumaczeń i ich nowe funkcje

Jedno jest pewne, dzisiejsze biura tłumaczeń za kilka lat już nie będą takie same. Pojawią się nowe obszary działania i funkcje, wynikające z konieczności dostosowania się do nowego otoczenia biznesowego. Jeśli marketing jest zautomatyzowany, napędzany przez dane i algorytmy – to tłumaczenie, które jest częścią marketingu nie może być przecież inne. Nie oznacza to, że biura tłumaczeń będą musiały całkowicie zmienić sposób działania. Na pewno jednak będą musiały wyspecjalizować się w nowych obszarach, takich jak transkreacja, opowiadanie historii i analiza danych. Nowym mainstreamem stanie się udział w sektorze kreatywnym, który już dzisiaj zdominowany jest przez dane.

Trendy, jakie zdominują branżę tłumaczeń w najbliższym czasie określić można jako kontynuację dotychczasowych kierunków rozwoju. 

Będą to przede wszystkim:

1. Tłumaczenia NAPĘDZANE PRZEZ algorytmY

Podobnie jak w innych dziedzinach tak i w sektorze tłumaczeń sztuczna inteligencja jest wykorzystywana, by usprawnić pracę tłumaczy, rozszerzyć ją i ostatecznie całkowicie ją zastąpić. Początki zarządzania algorytmicznego sprowadzały się do procedury liczenia słów w dokumencie źródłowym, który miał być przetłumaczony. Aktualnie zarządzanie algorytmiczne procesem tłumaczenia odpowiada za optymalizację procesów i obejmuje znacznie większy obszar zastosowań, od dopasowywania zleceń do tłumaczy, identyfikacji nowej terminologii, optymalizacji wykorzystania pamięci tłumaczeniowych, przez profilowanie treści, pobieranie próbek do weryfikacji, ocenę jakości i rodzajów błędów aż po śledzenie statusu i raportowanie, fakturowanie oraz dostawy. Można spodziewać się, że w niedalekiej przyszłości sztuczna inteligencja będzie w stanie sprawdzać produktywność, a nawet przewidywać jakość zadań, które dopiero mają zostać wykonane. Będzie śledzić ROI z tłumaczenia każdej pojedynczej wiadomości lub segmentu na podstawie tego, ilu użytkowników obejrzało tłumaczenie.

 

2.  Big data MT vs. Neural MT

„Datafication” – to koncepcja, która powstała na początku XXI wieku w artykule trzech inżynierów Google’a: Fernanda Pereiry, Petera Norviga i Alona Halevy’ego (Unreasonable effectiveness of data). Uważali oni, że tłumaczenia można nauczyć się za pomocą danych. W ten sposób powstało Google Translate. Dla przykładu algorytm tłumaczenia maszynowego (MT) z angielskiego na francuski został nauczony 100 miliardów słów!

Obecnie znacznie lepsze efekty uzyskuje się za pomocą Neural MT (neuronowe tłumaczenie maszynowe), dzięki któremu duże zbiory danych stają się historią. Neural MT to rodzaj tłumaczenia maszynowego, które wykorzystuje sztuczną sieć neuronową do przewidywania prawdopodobieństwa sekwencji słów. W jednym zintegrowanym modelu NMT tworzone są zatem całe zdania. Dodatkowo cały czas prowadzone są prace nad MT wyższej jakości. Maszyny radzą sobie coraz lepiej z tłumaczeniami i rozumieniem metadanych oraz kontekstu, proponowane rozwiązania zaś coraz bardziej zbliżają nas do sytuacji, w której MT wyprze całkowicie HT (human translation). Po sukcesie Neural MT kolejnym przełomem będzie technologia określana już dzisiaj mianem Quantum MT. Być może uda się dzięki niej uzyskać precyzję potrzebną do wypełnienia luki w dokładności obecnych systemów Neural MT.

Dynamika prac nad sztuczną inteligencją pozwala przypuszczać, że stanie się to w najbliższym dziesięcioleciu.

 

3. Transhumanizacja

Na ten moment jesteśmy jednak jeszcze w erze współpracy między sztuczną inteligencją a człowiekiem, której celem jest zapewnienie możliwie wysokiej jakości tłumaczenia. Okazuje się, że tłumaczenie neuronowe wciąż jeszcze nie jest na tyle doskonałe, by mogło obyć się bez udziału człowieka. Dlatego dzisiaj to jeszcze transhumanizacja – czyli połączenie najlepszych rozwiązań MT z ludzkimi umiejętnościami i inteligencją – zapewnia usługi innowacyjne, szybkie i wysokiej jakości. Dla końcowego odbiorcy oznacza to przede wszystkim redukcję nakładów na tłumaczenia i bardziej efektywne działania, a dla tłumaczy – możliwość przyjmowania i obsługi większej ilości projektów oraz szybszą i przyjemniejszą pracę.

Transhumanizacja oraz niemal nieograniczony dostęp do danych i możliwość ich analizy wywołują zjawisko synergii między sektorem tłumaczeniowym a sektorem reklamy i marketingu. Zjawisko to ma miejsce właściwie już dziś. Dane pozwalają uzyskać wgląd w rynki i zachowania klientów, ich preferencje i wybory. Zleceniodawcom pozwala to na podejmowanie bardziej świadomych i uzasadnionych twardymi danymi decyzji dotyczących tego, w co i gdzie warto inwestować jeśli chodzi o tworzenie i tłumaczenie treści. Tłumacze stają się pisarzami, opowiadają historie i promują globalne marki. Konwergencja – zbieżność i przenikanie technologii, modeli biznesowych i rynków – to czynnik, który napędza innowacje. Śmiało możemy zatem powiedzieć, że przyspieszony rozwój branży dzieje się właśnie teraz.

 

4. Tłumaczenia z mowy na mowę

Badania trendów dla branży pokazują również, że w ciągu najbliższych pięciu lat na rynku pojawią się dobrze działające rozwiązania w zakresie tłumaczenia mowy na mowę (Speech-to-Speech Translation). Skype Translator i inne urządzenia do tłumaczenia, które można nosić przy sobie, opracowane przez japońską firmę Logbar, to dopiero początek nowej ery dla usług tłumaczeniowych. Tłumaczenie mówione pojawi się w wielu aplikacjach i będzie zintegrowane z produktami firm programistycznych, producentów samochodów, urządzeń medycznych i usług internetowych.

Aby móc osiągnąć tłumaczenie mowy na poziomie zbliżonym do tłumaczenia tekstu konieczne będzie jednak opracowanie nowych procesów, zbiorów danych i zaawansowanych technologicznie narzędzi. Prawdopodobnie pojawią się nowe specjalizacje, które jeszcze dodatkowo przyspieszą rozwój branży.

 

 5. Tłumaczenie napisów

Szacuje się, że w roku 2022 filmy wideo będą stanowiły ponad 82% całego ruchu w Internecie, a z roku na rok udział ten będzie coraz większy. Tłumaczenie napisów jest więc w tym momencie koniecznością. Pozwala na dotarcie z treściami do obcojęzycznych odbiorców bez ponoszenia znacznych nakładów na przygotowanie i realizację dubbingu, który jest znacznie droższy. Tłumaczenie napisów na język docelowy pozwala również na oglądanie filmów w trybie wyciszonym, a badania pokazują, że taki trend cały czas się utrzymuje.

 

***

Podsumowując podkreślę raz jeszcze: jako tłumacze musimy pamiętać przede wszystkim o tym, aby podczas procesu tłumaczenia nie tracić z oczu docelowego odbiorcy treści. To jego obecność w otoczeniu kulturowo – rynkowym musi definiować kierunek naszej pracy. Tłumaczenie nie może być przy tym zorientowane tylko na użytkownika – odbiorcę treści. Nie możemy zapominać o usługodawcy z sektora tłumaczeniowego i powinniśmy umożliwiać mu współudział w tworzeniu terminologii usług i produktów na nowych rynkach. Takie podejście może przynieść wszystkim wymierne korzyści.

Trendy w tłumaczeniach i stale rozwijające się technologie tłumaczeniowe z pewnością zmienią branżę i przyniosą wiele dobrego. Pamiętajmy o tym, że rozwoju branży nie zatrzymamy. I póki to jeszcze możliwe, cieszmy się z tego, że mimo, że tłumaczenie maszynowe z dnia na dzień staje się coraz lepsze, ludzki dotyk jest nadal bardzo potrzebny.

Zostaw komentarz

Ustawienia prywatności
Dziękujemy za zainteresowanie usługami Splendid Content i za odwiedzenie naszej witryny lub mobilnej aplikacji. Nasza Polityka Prywatności pomoże Ci w zrozumieniu sposobu, w jaki sposób gromadzimy i wykorzystujemy udostępnione nam dane osobowe.
Splendid Content nie sprzedaje ani nie udostępnia danych swoich klientów ani list mailingowych żadnym podmiotom trzecim w celach marketingowych lub innych bez otrzymania Twojej wyraźnej zgody.

Informacje ogólne
1. Niniejsza polityka dotyczy serwisu www, funkcjonującego pod adresem url: https://splendidcontent.pl
2. Operatorem serwisu oraz Administratorem danych osobowych jest: Splendid Content Irmina Fabijańska – Florek, Ul. Grottgera 9 / 1, 20-029 Lublin
3. Adres kontaktowy poczty elektronicznej operatora: biuro@splendidcontent.pl
4. Operator jest Administratorem Twoich danych osobowych w odniesieniu do danych podanych dobrowolnie w Serwisie.
5. Serwis wykorzystuje dane osobowe w następujących celach:
o Obsługa zapytań przez formularz
o Realizacja zamówionych usług
o Prezentacja oferty lub informacji
o Prowadzenie newslettera
6. Serwis realizuje funkcje pozyskiwania informacji o użytkownikach i ich zachowaniu w następujący sposób:
o Poprzez dobrowolnie wprowadzone w formularzach dane, które zostają wprowadzone do systemów Operatora.
o Poprzez zapisywanie w urządzeniach końcowych plików cookie (tzw. „ciasteczka”).
Wybrane metody ochrony danych stosowane przez Operatora
1. Miejsca logowania i wprowadzania danych osobowych są chronione w warstwie transmisji (certyfikat SSL). Dzięki temu dane osobowe i dane logowania, wprowadzone na stronie, zostają zaszyfrowane w komputerze użytkownika i mogą być odczytane jedynie na docelowym serwerze.
2. Istotnym elementem ochrony danych jest regularna aktualizacja wszelkiego oprogramowania, wykorzystywanego przez Operatora do przetwarzania danych osobowych, co w szczególności oznacza regularne aktualizacje komponentów programistycznych.
Hosting
1. Serwis jest hostowany (technicznie utrzymywany) na serwera operatora: www.cyberfolks.pl.
Twoje prawa i dodatkowe informacje o sposobie wykorzystania danych
1. W niektórych sytuacjach Administrator ma prawo przekazywać Twoje dane osobowe innym odbiorcom, jeśli będzie to niezbędne do wykonania zawartej z Tobą umowy lub do zrealizowania obowiązków ciążących na Administratorze. Dotyczy to takich grup odbiorców:
o firma hostingowa na zasadzie powierzenia;
o firmy świadczące usługi marketingu na rzecz Administratora;
o upoważnieni współpracownicy, którzy korzystają z danych w celu realizacji celu działania strony
2. Twoje dane osobowe przetwarzane są przez Administratora nie dłużej, niż jest to konieczne do wykonania związanych z nimi czynności określonych osobnymi przepisami (np. o prowadzeniu rachunkowości). W odniesieniu do danych marketingowych dane nie będą przetwarzane dłużej niż przez 3 lata.
3. Przysługuje Ci prawo żądania od Administratora:
o dostępu do danych osobowych Ciebie dotyczących,
o ich sprostowania,
o usunięcia,
o ograniczenia przetwarzania,
o oraz przenoszenia danych.
4. Przysługuje Ci prawo do złożenia sprzeciwu w zakresie przetwarzania wskazanego w pkt. 3.3 c) wobec przetwarzania danych osobowych w celu wykonania prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez Administratora, w tym profilowania, przy czym prawo sprzeciwu nie będzie mogło być wykonane w przypadku istnienia ważnych prawnie uzasadnionych podstaw do przetwarzania, nadrzędnych wobec Ciebie interesów, praw i wolności, w szczególności ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń.
5. Na działania Administratora przysługuje skarga do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
6. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, lecz niezbędne do obsługi Serwisu.
7. W stosunku do Ciebie mogą być podejmowane czynności polegające na zautomatyzowanym podejmowaniu decyzji, w tym profilowaniu w celu świadczenia usług w ramach zawartej umowy oraz w celu prowadzenia przez Administratora marketingu bezpośredniego.
8. Dane osobowe nie są przekazywane od krajów trzecich w rozumieniu przepisów o ochronie danych osobowych. Oznacza to, że nie przesyłamy ich poza teren Unii Europejskiej.
Informacje w formularzach
1. Serwis zbiera informacje podane dobrowolnie przez użytkownika, w tym dane osobowe o ile zostaną one podane.
2. Serwis może zapisać informacje o parametrach połączenia (oznaczenie czasu, adres IP).
3. Serwis, w niektórych wypadkach, może zapisać informację ułatwiającą powiązanie danych w formularzu z adresem e-mail użytkownika wypełniającego formularz. W takim wypadku adres e-mail użytkownika pojawia się wewnątrz adresu url strony zawierającej formularz.
4. Dane podane w formularzu są przetwarzane w celu wynikającym z funkcji konkretnego formularza, np. w celu dokonania procesu obsługi zgłoszenia serwisowego lub kontaktu handlowego, rejestracji usług itp. Każdorazowo kontekst i opis formularza w czytelny sposób informuje, do czego on służy.
Logi Administratora
1. Informacje o zachowaniu użytkowników w serwisie mogą podlegać logowaniu. Dane te są wykorzystywane w celu administrowania serwisem.
Istotne techniki marketingowe
1. Operator stosuje analizę statystyczną ruchu na stronie, poprzez Google Analytics (Google Inc. z siedzibą w USA). Operator nie przekazuje do operatora tej usługi danych osobowych, a jedynie zanonimizowane informacje. Usługa bazuje na wykorzystaniu ciasteczek w urządzeniu końcowym użytkownika. W zakresie informacji o preferencjach użytkownika gromadzonych przez sieć reklamową Google użytkownik może przeglądać i edytować informacje wynikające z plików cookies przy pomocy narzędzia: https://www.google.com/ads/preferences/
2. Operator stosuje rozwiązanie automatyzujące działanie Serwisu w odniesieniu do użytkowników, np. mogące przesłać maila do użytkownika po odwiedzeniu konkretnej podstrony, o ile wyraził on zgodę na otrzymywanie korespondencji handlowej od Operatora.
3. Operator stosuje techniki remarketingowe, pozwalające na dopasowanie przekazów reklamowych do zachowania użytkownika na stronie, co może dawać złudzenie, że dane osobowe użytkownika są wykorzystywane do jego śledzenia, jednak w praktyce nie dochodzi do przekazania żadnych danych osobowych od Operatora do operatorom reklam. Technologicznym warunkiem takich działań jest włączona obsługa plików cookie.
4. Operator stosuje korzysta z piksela Facebooka. Ta technologia powoduje, że serwis Facebook (Facebook Inc. z siedzibą w USA) wie, że dana osoba w nim zarejestrowana korzysta z Serwisu. Bazuje w tym wypadku na danych, wobec których sam jest administratorem, Operator nie przekazuje od siebie żadnych dodatkowych danych osobowych serwisowi Facebook. Usługa bazuje na wykorzystaniu ciasteczek w urządzeniu końcowym użytkownika
Informacja o plikach cookies
1. Serwis korzysta z plików cookies.
2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
4. Pliki cookies wykorzystywane są w następujących celach:
1. utrzymanie sesji użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
2. realizacji celów określonych powyżej w części “Istotne techniki marketingowe”;
5. W ramach Serwisu stosowane są dwa zasadnicze rodzaje plików cookies: „sesyjne” (session cookies) oraz „stałe” (persistent cookies). Cookies „sesyjne” są plikami tymczasowymi, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika do czasu wylogowania, opuszczenia strony internetowej lub wyłączenia oprogramowania (przeglądarki internetowej). „Stałe” pliki cookies przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika przez czas określony w parametrach plików cookies lub do czasu ich usunięcia przez Użytkownika.
6. Oprogramowanie do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) zazwyczaj domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać zmiany ustawień w tym zakresie. Przeglądarka internetowa umożliwia usunięcie plików cookies. Możliwe jest także automatyczne blokowanie plików cookies Szczegółowe informacje na ten temat zawiera pomoc lub dokumentacja przeglądarki internetowej.
7. Ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
8. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu wykorzystywane mogą być również przez współpracujące z operatorem Serwisu podmioty, w szczególności dotyczy to firm: Google (Google Inc. z siedzibą w USA), Facebook (Facebook Inc. z siedzibą w USA), Twitter (Twitter Inc. z siedzibą w USA).
Zarządzanie plikami cookies – jak w praktyce wyrażać i cofać zgodę?
1. Jeśli użytkownik nie chce otrzymywać plików cookies, może zmienić ustawienia przeglądarki. Zastrzegamy, że wyłączenie obsługi plików cookies niezbędnych dla procesów uwierzytelniania, bezpieczeństwa, utrzymania preferencji użytkownika może utrudnić, a w skrajnych przypadkach może uniemożliwić korzystanie ze stron www.
2. W celu zarządzania ustawieniami cookies wybierz z listy poniżej przeglądarkę internetową, której używasz i postępuj zgodnie z instrukcjami:
o Edge
o Internet Explorer
o Chrome
o Safari
o Firefox
o Opera
3. Urządzenia mobilne:
o Android
o Safari (iOS)
o Windows Phone